Kassasystemsbolaget som behövde slå samman två säljorganisationer

Kundens utmaning

Kundens utmaning

Ett riskkapitalbolag förvärvade två nordiska aktörer inom POS system och ville slå ihop dem till ett bolag. Ledningen fick av ägaren i uppdrag att skapa en gemensam affärsplattform för alla administrativa processer. Företagen hade olika system så frågan uppstod – vad ska vi välja?

System före/efter

System före/efter

Före integrationen användes Visma Business, Maconomy och Jira. När allt var klart hade man Microsoft Business Central, Salesforce och Jira för hela företaget.

Lösning

Lösning

För att skapa ett gott samarbete och inte ta alltför lättvindiga beslut om vilka framtida system som skulle gälla fick vi i uppdrag att leda upphandling av både affärssystem och CRM systemet. Syftet med att välja ett nytt CRM var, förutom att få ett bra verktyg för säljorganisationen, att komma tillsammans som ett företag och gemensamt välja sitt nya system.

Resultat

Resultat

Salesforce valdes, trots att det var det dyraste alternativet, för sin stora förmåga att stödja företagets behov för ”marketing automation”(MA). Då var även Microsoft Dynamics365 och Superoffice med som kandidater i slutspelet. I dagsläget vågar vi gissa att kanske D365 skulle valts då stödet för MA har ökat. Alternativt att man kunde kombinerat MS BC med Hubspot för att få en mer kostnadseffektiv lösning.

Slutsatser

Slutsatser

Med ett grundligt kravarbete som identifierar och prioriterar behoven på ett tydligt sätt så blir valet av den dyraste och mest kapabla lösningen ibland helt uppenbart det mest rätta beslutet. Tack vare det grundarbetet så kunde det också motiveras på ett tydligt sätt till ägarna vilka normalt höll mycket hårt i pengarna.

Vi gör minst 20 olika uppdrag parallellt vilket innebär att vår erfarenhetsbank utvecklas i snabb takt. För att ge dig inspo på projekt som kan likna aktuella utmaningar hos er delar vi här med oss av det vi lärt oss av hos andra som komma er till del i ett framtida uppdrag

Vad vi gjort