Kundens utmaning
Kundens utmaning
Ett riskkapitalbolag förvärvade två nordiska aktörer inom POS system och ville slå ihop dem till ett bolag. Ledningen fick av ägaren i uppdrag att skapa en gemensam affärsplattform för alla administrativa processer. Företagen hade olika system så frågan uppstod – vad ska vi välja?
System före/efter
System före/efter
Före integrationen användes Visma Business, Maconomy och Jira. När allt var klart hade man Microsoft Business Central, Salesforce och Jira för hela företaget.
Lösning
Lösning
För att skapa ett gott samarbete och inte ta alltför lättvindiga beslut om vilka framtida system som skulle gälla fick vi i uppdrag att leda upphandling av både affärssystem och CRM systemet. Syftet med att välja ett nytt CRM var, förutom att få ett bra verktyg för säljorganisationen, att komma tillsammans som ett företag och gemensamt välja sitt nya system.
Resultat
Resultat
Salesforce valdes, trots att det var det dyraste alternativet, för sin stora förmåga att stödja företagets behov för ”marketing automation”(MA). Då var även Microsoft Dynamics365 och Superoffice med som kandidater i slutspelet. I dagsläget vågar vi gissa att kanske D365 skulle valts då stödet för MA har ökat. Alternativt att man kunde kombinerat MS BC med Hubspot för att få en mer kostnadseffektiv lösning.
Slutsatser
Slutsatser
Med ett grundligt kravarbete som identifierar och prioriterar behoven på ett tydligt sätt så blir valet av den dyraste och mest kapabla lösningen ibland helt uppenbart det mest rätta beslutet. Tack vare det grundarbetet så kunde det också motiveras på ett tydligt sätt till ägarna vilka normalt höll mycket hårt i pengarna.