Kundens utmaning
Kundens utmaning
En expansion i hög takt är i princip omöjlig att genomföra i ett fragmenterat systemlandskap, med olika system för försäljning, projektgenomförande och ekonomi. Detta var kundens utgångsläge och det var en helt ohållbar situation för en snabb och bred expansion.
System före/efter
System före/efter
Som en mindre aktör fungerade det bra med enklare branschsystem som Hantverksdata och lösningar i Excel. Sälj- och projektleverans skedde i samma CRM-system, Lime, vilket skapade väldigt många praktiska problem för organisationen. Lösningen blev NetSuite, där kunden kunde konsolidera all sin verksamhet, bla en stor grossistaffär.
Lösning
Lösning
Genom att införa en gemensam lösning i NetSuite för Sälj, Projekt och leverans, Inköp och Ekonomi, så skapade kunden en stabil och skalbar lösning för sin expansion.
Resultat
Resultat
En gemensam lösning för alla delar av verksamheten gav bla förutsättningar för ett enhetligt och skalbart arbetssätt. Det gav också en betydligt bättre översikt och insikt i kundens aktiviteter.
Slutsatser
Slutsatser
Med stora tillväxtplaner, där en expansion ska ske snabbt och brett, är det extremt viktigt att ha en gemensam systemplattform, för att möjliggöra detta. Det är också väldigt viktigt att genomföra den investeringen i god tid, innan verksamheten blir splittrad och uppfinner egna verktyg och processer för att lösa sina dagliga utmaningar.