Kunden ville optimera sin ehandel för att säkra sin konkurrenskraft

Utmaning

Utmaning

Vi behöver optimera ehandeln, snabbare leveranser med bättre marginaler, skanderade en av Rededges kunder. En tydlig utmaning och där beslutet att introducera ett nytt automatiserat ehandelslager var givet. Men hur integrera det nya lagret och lagersystemet för ehandel i befintligt systemlandskap?

System Före och efter

System Före och efter

Tidigare nyttjades olika system för butik respektive ehandel, klassiska silos där man då även brottades med klassiska problem som olika pris- och kampanjhantering, bristfällig försäljningsuppföljning och avsaknad av transparens kring lagernivåer. Lösningen för ehandel hade över tid blivit en komplex lösning med oklara gränsdragningar mellan Order Management, WMS och ehandelsplattform.

Lösningen blev att sudda ut gränserna mellan butik och ehandel genom att homogenisera system för orderhantering, inköp och kundleverans. Detta löstes genom att nyttja mer av befintlig, men outnyttjad, funktionalitet i butiks-ERP. I detta fall innebar det att nyttja delar av den standardfunktionalitet som finns i Oracle Retail Merchandising System (RMS). Lagret fick nya system från Knapp för både automation och WMS och till detta valdes ett kundunikt Order Managementsystem för att kunna stötta kunden i de specifika processer som kommer med att sälja varor på receptförskrivning.

Lösning

Lösning

Lösningen fokuserade på att konsolidera företagets inköp till ett och samma system, både till butikerna samt till ehandelslagret samt att säkerställa ett tydligt, felfritt och stabilt flöde för en kundorder från varukorg till plock på lagret. Tydliga gränssnitt för kundorder skapade möjlighet att sätta regler för hur olika typer av ordrar ska hanteras i lagret.

Resultat

Resultat

Resultatet blev ett systemlandskap där realtidsuppdaterade lagersaldon, tvärs butiker och lager, är tillgängligt för hela företaget. Otaliga möjligheter att stödja olika typer av kundresor inklusive smidiga returer då all försäljning, oberoende av försäljningskanal, finns tillgänglig hos alla butiker. Med hjälp av tydliga regler kan nu en stor andel av kundernas order nu flöda genom systemen, boka transport, plockas helt automatiskt och levereras till lastkaj utan någon manuell handpåläggning. Detta borgar för snabbare leveranser och bättre marginaler!

Under 2024 vann projektet också pris som Årets Transformation på DI Tech Awards

Projektnamn: Apoteket AB

Juryns motivering: Kundernas förändrade beteenden har varit grunden i projektet som involverat affärskritiska och livsviktiga IT-system. Resultatet är en framtidssäkrad plattform som bygger ihop butik och e-handel på ett effektivt sätt, och gör det möjligt att möta kundernas behov till lägre kostnader och med högre lönsamhet.

 

Vi gör minst 20 olika uppdrag parallellt vilket innebär att vår erfarenhetsbank utvecklas i snabb takt. För att ge dig inspo på projekt som kan likna aktuella utmaningar hos er delar vi här med oss av det vi lärt oss av hos andra som komma er till del i ett framtida uppdrag

Vad vi gjort