Kunden behövde få styr på sitt eget marknadsarbete

Kundens utmaning

Kundens utmaning

Företaget, som är aktivt inom konsultbranschen, var i stark tillväxt och hade börjat tappa kontrollen på alla kunddialoger. Sådana enkla saker som att veta när senast kontakt skett, vad som sades och vad nästa steg borde vara var noteringar på olika ställen och helt beroende på de olika kundansvarigas egna preferenser.

System före/efter

System före/efter

Excel, Outlook och Onenote var de primära verktygen i utgångsläget. Kunden hade ringat in flera lämpliga CRM alternativ men smidigheten och prisvärdheten med Hubspot övervägde och valdes. Särskilt Marketing automation delen hade en flexibilitet som lockade.

Lösning

Lösning

Genom att först detaljera sin egen marknads- och säljprocess och vara överens om den mellan de kundansvariga satte vi grunden. Därefter konfigurerade vi med hjälp av Hubspots anpassningsfunktioner systemet till att stödja den önskade processen.

Resultat

Resultat

Kunden har nu använt systemet under ett par år och är väldigt nöjda med det. Det används flera gånger i veckan alltefter att kunddialoger sker. Ett värdefullt tillägg som gjorts längs vägen är pipeline funktion som idag ligger till grund för deras säljveckomöte.

Slutsatser

Slutsatser

Genom att börja från processen och vara överens internt om sitt eget behov före ett system väljs så finns en god grund på plats för att alla i teamet ska använda systemet som tänkt.

 

Vi gör minst 20 olika uppdrag parallellt vilket innebär att vår erfarenhetsbank utvecklas i snabb takt. För att ge dig inspo på projekt som kan likna aktuella utmaningar hos er delar vi här med oss av det vi lärt oss av hos andra som komma er till del i ett framtida uppdrag

Vad vi gjort