Kartläggning av en produktionsverksamhets nuvarande läge för att effektivisera verksamheten

Kundens utmaning

Kundens utmaning

  • Saknade strukturerat processbibliotek och följde inte beskrivna arbetssätt
  • Låg transparens och bristande informationsutbyte mellan produktionsavdelningarna
  • Bristande kravspecifikation vid implementering av nytt ERP
  • Brist på resurser och tid för att både kartlägga och underhålla processer internt

System före och efter

System före och efter

Två ERP-lösningar med finanshantering i båda lösningarna (eBS onprem Oracle och Fusion som är cloudbaserat). Systemlandskap med mycket manuell handpåläggning för att säkerställa att alla system har den information som krävs för att alla funktioner ska kunna göra sitt jobb. I kundens fall i detta uppdrag handlade det om brister mer än bara de processer som fanns i ERP-lösningarna som exempelvis avvikelsehantering, produktionskedjan och transport på området.

Ännu har kunden inte kommit vidare i hur de ska förändra om i sitt applikationslandskap för att matcha hur verksamheten vill arbeta i framtiden. Däremot vet vi att det pågår ett förbättringsarbete som baseras på de GAP som vi identifierade under vår processkartläggning.

Lösning

Lösning

Hos kunden gick vi in och gjorde en heltäckande processkartläggning som täckte följande processområden: Avvikelser, Planering, Omarbetning, Finans, Artikelhantering, Transport/logistik, Casting, Valsning och HR. För att kartlägga alla dessa områden valde kunden ut 34 verksamhetsrepresentanter som hjälpte oss att kartlägga deras verksamhet så resultatet blev så nära verkligheten som möjligt.

Om ni vill läsa mer om vår agila processkartläggningen och varför vår metod fungerar bättre än traditionell processkartläggning kan du läsa mer här.

Resultat

Resultat

Efter att vi var klara med processkartläggningen gjorde vi en utvärdering och hörde vad representanterna från produktionen tyckte om processkartläggningen och deras summerade resultat var följande:

  • De fick ett strukturerat sätt att driva ett förändringsarbete
  • Byggde förståelse för hos medarbetarna om vem som gör vad och när det sker
  • Omfattande effektiviseringsmöjligheter
  • Beskrivna arbetssätt över dagens verksamhet

Slutsatser

Slutsatser

En sån här omfattande processkartläggning ger en väldigt omfattande bild över verksamhetens brister, inte bara i systemstöden som implementerats men även i deras manuella rutiner/processer och kommunikation mellan avdelningar. Därför var en slutsats vi drog från det här uppdraget att det är inte alltid bara systemstöden som brister utan det finns andra faktorer som påverkar verksamheten negativt.

Vi gör minst 20 olika uppdrag parallellt vilket innebär att vår erfarenhetsbank utvecklas i snabb takt. För att ge dig inspo på projekt som kan likna aktuella utmaningar hos er delar vi här med oss av det vi lärt oss av hos andra som komma er till del i ett framtida uppdrag

Vad vi gjort