Kundens utmaning
Kundens utmaning
Företaget, aktivt med konsulttjänster inom samhällsbyggnadssektorn i europa, hade gamla affärssystem som inte pratade med varandra vilket motverkade samverkan mellan bolagets nära tusen avdelningar. Då bolagets största affärsenhet med 7000 anställda konstaterat att deras över 20 år gamla affärssystem var på fallrepet togs ett koncernbeslut om att alla måste byta till samma system.
System före/efter
System före/efter
Beroende på land fanns olika affärssystem, Visma PX, Agresso, Oracle, Parm mfl. Efter bytet skulle alla 20000 anställda använda Maconomy. Testerna styrdes i ReqTest som är väldig väl lämpat testverktyg för omfattande tester. Buggrapporter hanterades i ServiceNow.
Lösning
Lösning
För att säkerställa en harmoniserad operationell modell inför uppsättning av ett gemensamt affärssystem involverades ledningsgruppen med alla affärsområdeschefer i att bestämma vilken gemensam modell som skulle gälla. Det var ett viktigt moment när alla skulle lämna lokala system som de själva bestämt samtliga processer och regler för. Sedan bemannades projektteamet med anställda från nästan alla länder. För att lyckas säkerställa lösningens kvalité anlitades vi för att driva testledingen för alla landsspecifika implementeringar. En nyckel till framgång till detta var att vara väldigt verksamhetsnära så att alla nödvändiga parter involverades på rätt sätt så att inga processer utelämnades.
Resultat
Resultat
Vår testledare fick stort ansvar i att sätta teststrategin för ett komplext applikationslandskap, säkerställa alla funktioners deltagande i testerna och att avlämna beslutsunderlag till styrgruppen för beslut om att fortsätta. Samtliga produktionssättningar under vår testledares tid hos kunden har passerat utan några överraskningar.
Slutsatser
Slutsatser
Att sätta en teststrategi som skapar förtroende hos alla involverade är nyckeln till framgång. Att som testledare ha och visa djup förståelse för testdeltagarnas mest kritiska processer samt själva ha förmågan att avgöra när något kritiskt inte ser ut att fungera skapade stort förtroende mellan de som testledaren hade ansvar för och verksamheten.