Kundens utmaning
Kundens utmaning
Som så många andra företag som vuxit sig större över åren och inte haft kapacitet för att effektivisera verksamhetens systemflora led vår kund av att ha implementerat flertalet system lite för snabbt och lättvindigt. Det hade till slut lett till en arbetsmiljö där medarbetarna behövde mata in samma information på flera ställen och administrationen behövde manuellt kontrollera mycket av informationen som matades in.
System före/efter
System före/efter
Kunden använde Unit4 som affärssystem, Dynamics365 som CRM, Lime för garantiärenden, Maps för kalkyl och projektstyrning och Dalux på arbetsplats.
Lösning
Lösning
Vårt uppdrag att analysera bästa väg framåt för företaget visade att det första steget borde vara etablering av ett PMO för att styra den mängden utvecklingsprojekt som skulle behöva genomföras i framtiden. Det andra steget borde vara att effektivisera vissa processer genom att omfördela arbete mellan vissa av systemen samt integrera dem på ett bättre sätt. Och det tredje målet borde vara att harmonisera roller och ansvarsbeskrivningar i linjen och stödfunktionerna för att hitta en mer enhetliga arbetsfördelning mellan linjen och stödfunktionerna och därmed renodla stödfunktionernas ansvar.
Resultat
Resultat
Etableringen av PMO genomfördes men efter att ha påbörjat steg 2 och 3 genomgick koncernen en större omorganisering vilket satte stopp för fortsatt implementering.
Slutsatser
Slutsatser
Den involvering av relevanta medarbetare i analysarbetet vi gjorde medförde att beslutet om att införa ett PMO togs emot mycket väl då det hade till syfte att åtgärda de brister som medarbetarna själva påtalat med det gamla sättet att arbeta.