

Kundens utmaning
Kundens utmaning
Företaget är en global, marknadsledande aktör inom fuel-retail och erbjuder på den svenska marknaden bl a biluthyrningstjänster till fler än en halv miljon kunder årligen. Branschen är under en stark transformation pga. av makrotrender som elektrifiering, digitalisering och hållbarhet, vilket bl a leder till förändrade kundbehov och färre drivmedelskunder. Biluthyrningen ses som ett affärsområde med stor tillväxtpotential.
System före/efter
System före/efter
Företaget har idag ett egen utvecklat system, som utvecklats över tid de senaste 20-30 åren. På grund av begränsande möjligheter att vidareutveckla det egna systemet, så valde man att ersätta systemet med en marknadsledande, molnbasserad plattform för biluthyrning
Lösning
Lösning
Lösningen erbjuder ett integrerat biluthyrningssystem och en helt digitaliserad upplevelse för såväl kund som stationspersonal. Systemet har bl a integrationer mot bakomliggande betalnings och transaktionssystem, identitetshanteringshanteringssystem samt system för dynamisk prissättning,
Resultat
Resultat
Företaget är nu förberett att ta nästa kliv på resan att bli en komplett mobilitetstjänsteleverantör för såväl privata som företagskunder. Målsättningen är att på sikt och för utvalda kundsegment kunna erbjuda en komplett självserviceupplevelse.
Slutsatser och insikter
Slutsatser och insikter
Projektet var ett av de viktigaste strategiska initiativen för den svenska marknaden som för närvarande är den enda marknaden där företaget erbjuder biluthyrningstjänster, men som man nu vill skala till övriga Europa. En viktigt framgångsfaktor har varit en tydlig målbild/vision vart företaget vill på sikt, samt en samarbetspartner som tydligt förstått målbilden och har förmågan såväl system som supportmässigt att tillsammans med företaget staka ut vägen mot målet.