

Kundens utmaning
Kundens utmaning
Företaget, som hade ca 10000 anställda när projektet skulle påbörjas, förvärvade en konkurrent med 6000 anställda. Plötsligt blev det strategiska beslutet att byta gamla affärssystem till ett gemensamt en mycket större och mer komplex fråga. Två olika koncerner skulle slås samman men hade så klart olika styrning, processer och affärsregler.
System före/efter
System före/efter
Det förvärvande företaget hade till stor del Visma PX i norden och lite blandat i sina andra europeiska verksamheter. Det förvärvade företaget hade några år tidigare valt att integrera alla sina 30 länder till Maconomy. Beslutet som nu var på bordet var att flytta alla till affärssystem Maconomy eller IFS, till HR systemet SuccessFactors och till CRM systemet Salesforce eller Lime.
Lösning
Lösning
Ledningen hos kunden valde att följa vår rekommendation att utveckla en gemensam operationell modell som ledningsgruppen fick besluta om. Det var inte utan utmaningar för den operationella modellen går till hjärtat av hur verksamheten ska fungera. Men måste göras för att skapa stabilitet för ett framtida systembyte. Den operationella modell blir en bottenplatta för en systemkonfigurering.
Resultat
Resultat
Efter ett antal iterationer, och lite ”powerplay” mellan divisionschefer och funktionschefer, kom vi helskinnade ut på andra sidan med en beslutad operationell modell som det blivande affärssystemsprojektet kunde använda som utgångspunkt.
Slutsatser
Slutsatser
Förändringsledning börjar från toppen och att skapa enighet i ledningsgruppen om hur ett företag ska fungera är helt avgörande för att ge ett omfattande projekt som ett byte av affärssystem för 16000 medarbetare en bra start. Till framgången hör också att företagets CFO var mycket väl insatt och engagerad i ett trycka igenom besluten i ledningsgruppen. När man ändrar del flesta administrativa processer i ett företag är det inte ett ”IT projekt”.